21 najfajniejszych filmów starego Hollywood

  1. „Pirat”, 1948, reż. Vincente Minnelli

    Judy Garland i Gene Kelly w musicalowej farsie, w której pewien aktor zaczyna udawać legendarnego pirata, aby zdobyć serce pięknej Manueli. „Pirat” był dla kariery Garland wielkim ciosem – produkcja MGM przyniosła straty, a sama aktorka przeżyła na jej planie załamanie nerwowe. Tak czy siak, „Pirat” to jeden z moich ulubionych musicali, a Gene Kelly rzadko bywał tak uroczy, jak właśnie w tym filmie.

  2. „Kapitan zapalczywy”, 1955, reż. Douglas Sirk

    Rock Hudson w roli dzielnego Irlandczyka, Michaela Martina, który bierze udział w walce o niepodległość, a na głowie ma piękną i rozpuszczoną córkę zwierzchnika. Gra ją Barbara Rush…

  3. „Wielki wyścig”, 1965, reż. Blake Edwards

    Rewelacyjna, przygodowa farsa z Jackiem Lemmonem, Natalie Wood i Tonym Curtisem w rolach głównych. Z Nowego Jorku do Paryża startuje wielki wyścig automobilów. Slapstik, absurdalny humor i świetne dialogi. Jeden z moich ukochanych filmów.

  4. „Pięciu mężów pani Lizy”, 1964, reż. J. Lee Thompson

    Shirley MacLaine jako czterokrotna wdowa, która w czasie terapii opowiada o swoich czterech mężach, którzy kochali pieniądze i cóż – mieli pecha. W rolach drugoplanowych – Paul Newman i Gene Kelly.

  5. „Spotkajmy się w St. Louis”, 1944, reż.

    Vincente Minnelli Świąteczny klasyk z Judy Garland w głównej roli. Perypetie sympatycznej rodziny, a zwłaszcza najstarszych córek, które w okresie Bożego Narodzenia przeżywają miłosne zawirowania.

  6. „Jezebel – dzieje grzesznicy”, 1938, reż. William Wyler

    Bette Davis jako rozpuszczona panienka z południa, która traci miłość swojego życia, najpierw na rzecz innej kobiety, a potem – wojny. Oscar dla Davis, która zawsze wyprzedzała swoje czasy.

  7. „Pół żartem, pół serio”, 1959, reż. Billy Wilder

    Jack Lemmon, Tony Curtis i Marilyn Monroe w najlepszej komedii w historii kina. Dwóch muzyków jazzowych ucieka w czasie prohibicji przed gangsterami. Postanawiają ukryć się w żeńskiej orkiestrze, w przebraniu kobiet.

  8. „Deszczowa piosenka”, 1952, reż. Gene Kelly, Stanley Donen

    Klasyczny musical i satyra na złotą erę Hollywood jednocześnie. Zaczyna się schyłek kina niemego, młoda aktorka dubbinguje wielką gwiazdę, która strasznie fałszuje. Dziewczyna rozkochuje w sobie przy okazji słynnego aktora i sama zostaje gwiazdą. W rolach głównych: Debbie Reynolds i Gene Kelly.

  9. „Brigadoon”, 1954, reż. Vincente Minnelli

    Gene Kelly jako Amerykanin, który trafia do zaczarowanej wioski uwięzionej w pętli czasowej. Tam zakochuje się w pięknej dziewczynie. Czy odnajdzie ją ponownie, kiedy wróci do domu i zrozumie, że dziewczyna jest miłością jego życia?

  10. „Amerykanin w Paryżu”, 1951, reż. Vincente Minnelli

    Oscar dla najlepszego filmu roku dla sentymentalnego musicalu, w którym Gene Kelly rozkochuje w sobie młodą Francuzkę naznaczoną piętnem wojny.

  11. „Mężczyźni wolą blondynki”, 1953, reż Howard Hawks

    Marilyn Monroe w jednej ze swoich ikonicznych ról. Jako niezbyt mądra artystka kabaretowa, dla której rejs z USA do Francji ma być próbą wierności. Śledzona przez detektywów nasłanych przez ojca zazdrosnego narzeczonego będzie musiała się wyplątać z niejednej kabały. Partneruje jej tu ponętna Jane Russell, która nieco kradnie show.

  12. „Garsoniera”, 1960, reż. Billy Wilder

    Shirley MacLaine i Jack Lemmon grają w tej klasycznej komedii romantycznej. On to zahukany pracownik biura, ona – obsługuje windę w tej samej firmie i ma romans z szefem, który nie chce odejść od żony. Kiedy ona w Boże Narodzenie próbuje popełnić samobójstwo, on zaczyna się nią opiekować. Rewelacyjny klasyk z zabójczymi dialogami.

  13. „Jak poślubić milionera”, 1953, reż. Jean Negulesco

    Marilyn Monroe na drugim planie, na pierwszym – zachwycająca Lauren Bacall. Trzy przyjaciółki zrobią wszystko, aby poślubić bogatego faceta. Czy plan się powiedzie?

  14. „Samotna dziewczyna i seks”, 1964, reż. Richard Quine

    Natalie Wood i Tony Curtis razem w komedii romantycznej. Zatwardziały reporter-szowinista zastawia pułapkę na autorkę feministycznej książki. Co z tego wyjdzie chyba wiadomo.

  15. „Spokojny człowiek”, 1952, reż. John Ford

    John Wayne wraca ze Stanów Zjednoczonych do rodzinnej Irlandii, gdzie zakochuje się w pięknej, ale biednej Mary. W tle rozgrywają się też rodzinne dramaty, a na wszystko rzuca cień tajemnica z przeszłości.

  16. „Hud, syn farmera”, 1963, Martin Ritt

    Rewelacyjny dramat, w którym Paul Newman gra złego do szpiku kości, aroganckiego i egoistycznego Huda, który doprowadza gospodarkę ojca do ruiny i krzywdzi wszystkie bliskie sobie osoby. Trzy Oscary i nominacja dla Newmana, który jako Hud stworzył jedną z lepszych kreacji w swojej karierze.

  17. „Nagroda”, 1963, reż. Mark Robson

    Pastisz thrillerów i kryminałów Hitchcocka. Zapijaczony pisarz odkrywa międzynarodową intrygę szpiegowską w czasie rozdania noblowskich nagród. Zdany jest na siebie. No i piękną asystentkę. Newman przejawia w tym filmie niezły talent komediowy.

  18. „Pocałuj mnie, Kasiu”, 1953, reż. Geroge Sidney

    Pewna aktorka bardzo przypomina graną przez siebie szekspirowską złośnicę. Na scenie spotka się ze swoim mężem, który będzie musiał ją jakoś poskromić. W roli pięknej złośnicy – urocza Kathryn Grayson.

  19. „Wuj Silas”, 1947, reż. Charles Frank

    Rewelacyjna adaptacja powieści grozy „Stryj Silas” irlandzkiego pisarza Le Fanu. Młoda dziewczyna po śmierci ojca trafia pod opiekę tajemniczego stryja, który zdecydowanie nie ma najlepszych zamiarów.

  20. „Co się zdarzyło Baby Jane”, 1962, reż. Robert Aldrich

    Rewelacyjny, wyprzedzający swoją epokę thriller, w którym Bette Davis gra przebrzmiałą dziecięcą gwiazdę, siostrę gwiazdy, która odniosła sukces. Horror zacznie się, gdy słynniejsza siostra stanie się całkowicie zależna od Baby Jane, która wciąż żyje swoją sławą z przeszłości. Nominacja do Oscara dla Davis, a sam film stał się hollywoodzką legendą – głownie dlatego, że Davis zagrała w nim ze znienawidzoną przez siebie Joan Crawford.

  21. „Kasia Ballou”, 1965, reż. Elliot Silverstein

    Jane Fonda jako niechętna bandytka, która przemierza Dziki Zachód, aby pomścić ojca. U jej boku – rewelacyjny Lee Marvin jako pijak, niegdyś legendarny rewolwerowiec. Trzeba znać.