"Wrota piekieł 3: Diabelski podmuch" - okładka wydania Blu-ray https://vinegarsyndrome.com/

„Pociąg śmierci” albo „Bramy piekieł 3: Diabelski podmuch”

„Bramy piekieł 3: Diabelski podmuch” („Beyond the Door III”) to włosko-amerykańsko-jugosłowiański horror z 1988 r., który z poprzednimi filmami z serii łączy jedynie nadany na wyrost tytuł z „trójką” na końcu. Oryginalnie film nazywał się „Pociąg śmierci”, ale zmienił go dystrybutor Epic Productions, który chciał zarobić na sukcesie dwóch poprzednich „części” cyklu (także niespecjalnie ze sobą powiązanych).
„Pociąg śmierci” to tytuł znacznie bardziej pasujący do filmu Jeffa Kwitny’ego – amerykańskiego reżysera, który w po premierze filmu zajmował się głównie pisaniem scenariuszy kreskówek, a wielka szkoda, bo z takim wyczuciem tworzenia irrealnego klimatu mógł w świecie kina grozy zajść bardzo daleko.

https://vinegarsyndrome.com/

Produkcja jest jedną z wielu filmów powstałych na fali popularności włoskiego kina grozy realizowanego za amerykańskie pieniądze, w tanich europejskich lokalizacjach i przeznaczonych od razu na półki wypożyczalni VHS. Na tym tle wyróżnia się jednak niezwykłym klimatem przywodzącym na myśl dzieła H.P. Lovecrafta i oniryczną atmosferą, którą wykreować można jedynie w kinie europejskim, a Amerykańskim twórcom pozostaje tylko jej imitacja.
Tutaj dodam, że scenariusz filmu napisała Shelia Goldberg, która na koncie ma też „Wyliczankę” Ruggero Deodato (reżyser słynnego „Cannibal Holocaust”). I choć Goldberg nie jest i nigdy nie była rozchwytywaną scenarzystką, wspominam o niej nie bez powodu. W przypadku tego filmu kluczowe wydaje mi się to, że scenariusz napisała kobieta.

https://vinegarsyndrome.com/

Główną bohaterką jest młoda studentka, Beverly. Dziewczyna ma jugosłowiańskie korzenie. Dla niej więc zorganizowana przez uniwersytet wycieczka do byłej Jugosławii ma o wiele większe znaczenie niż jej znajomych z roku. Cała grupa ma tam obserwować w celach badawczych pewien pogański rytuał.
Beverly jako jedyna w tym gronie nie ma za sobą doświadczeń seksualnych, co sprawia, że rówieśnicy ją odrzucają. Przed ich kpinami chroni ją miejscowy profesor Andromolek, który ma opiekować się grupą na miejscu. Jego zainteresowanie Beverly wydaje się być podszyte czymś mrocznym i znaczenia nabierze dopiero w dalszej części filmu. W każdym razie – zabiera on studentów do prymitywnej wioski gdzieś w leśnej głuszy.

https://vinegarsyndrome.com/

Mieszkańcy żyją tam niepomni upływu lat i postępu technologicznego, a Beverly wyczuwa, że i oni mają wobec niej jakieś ponure plany.
Jak się okaże, Andromolek chce, by Beverly zaangażowała się w rytuał bardziej niż planowała i została oblubienicą szatana.
W czasie ucieczki studenci wskakują do mknącego po torach obskurnego pociągu. I to tam zacznie się dopiero właściwa fabuła. Beverly i jej znajomi – bo przyjaciółmi nigdy się nie staną – będzie musiała w klejących się od brudu wagonach bronić przed czarną magią, pokusami i spróbować jakoś zatrzymać ten cholerny pociąg, któremu czary dodają prędkości.

https://vinegarsyndrome.com/

„Pociąg śmierci” to jeden z najciekawszych horrorów lat 80. Nie tylko dzięki oryginalnemu miejscu akcji czy umiejętnemu wpleceniu w horrorową konwencję opowieści o seksualnym przebudzeniu. Film Kwietny’ego jest niezwykle nastrojowy, a finałowa scena, w której okazuje się, że Beverly wystrychnęła czcicieli szatana na dudka jest wizualnie zachwycająca. Zresztą, cały film jest niezwykle estetyczny, sporo tu też surrealistycznych odniesień religijnych i filmowych, które na pewno zadowolą wybrednych erudytów. Efekty specjalne może nie rzucają na kolana – w kilku scenach poniewierane przez siły ciemności trupy to ewidentne gumowe manekiny – ale na szczęście znakomita większość scen prezentuje się dobrze. Poza tym, produkcja nadrabia te niedociągnięcia piękną scenografią.

https://vinegarsyndrome.com/

I niezłymi kreacjami aktorskimi. Do końca życia będę pamiętała twarz dziecinnie rozdziawionej, demonicznej starszej kobiety, która służy szatanowi. Zagrała ją serbska aktorka Olga Poznatov. Słowenką jest z kolei Savina Gersak, która na koncie ma m.in. rolę uciekającej przed Michaelem Dudikoffem żony w „Nocnej przejażdżce”. W „Pociągu śmierci” gra lokalną złodziejkę, która okrada śpiących pasażerów i postanawia pomóc Amerykanom zatrzymać pociąg czerpiąc przy tym wiele radości z materiałów wybuchowych.

https://vinegarsyndrome.com/

W Beverly wcieliła się Mary Kohnert, która ma za sobą jeszcze gościnne występy w serialu „Star Trek: Następne pokolenie”. No a odpychającego Anromolka z czerwonym szalikiem powiewającym demonicznie na wietrze zagrał sam Bo Svenson, ulubieniec Quentina Tarantino i aktor na wskroś kultowy dzięki występom w filmach „Oddział Delta”, „Zbroja boga” i serialu „Walking Tall”.